Перейти до основного вмісту

Батькам




До уваги батьків майбутніх першокласників!


       Під час відвідування підготовчих занять буде проведене логопедичне обстеження мовлення  ваших дітей. Результати  цього  обстеження не будуть впливати на рейтинг дитини. Батькам будуть    надані консультації та  практичні рекомендації щодо корекції та розвитку мовлення дошкільників.


    ПОРАДИ  БАТЬКАМ  ПО  РОЗВИТКУ  МОВЛЕННЯ  ДІТЕЙ:


    • Мова дитини розвивається шляхом наслідування мови людей, що оточують його. Тому малюк повинен чути лише правильну мову в сім'ї. Мова батька і матері, всіх членів сім'ї – це перший зразок, який наслідує дитина. Навіть якщо Ви мовчазні від природи – все рівно говоріть з малюком. Супроводжуйте свої дії словами! Озвучуйте будь-яку ситуацію, але лише якщо Ви бачите, що дитина чує і бачить Вас. Не говоріть в порожнечу, дивіться малюку в очі. Це особливо важливо, якщо Ваш нащадок надмірно активний і постійно рухається.
    • Завжди підтримуйте прагнення дитини до спілкування, вислуховуйте її уважно, не обривайте. Відповідайте на всі питання спокійно, неквапливо, чітко, виразно, середньої сили голосом, правильно виголошуйте звуки і слова – це допоможе малюку швидше опанувати правильну мову.
    • Поважайте дитину! У ті моменти, коли малюк говорить, вимикайте гучну музику, дайте йому можливість чути себе і Вас.
    • Не наслідуйте неправильної мови дитини, не сюсюкайте з нею.
    • Говоріть простими словами, короткими фразами, дотримуйте паузи між фразами, тоді і діти, наслідуючи Вашу мову, навчаться правильно говорити. Не допускайте у дітей швидкої мови. Некваплива, правильна, чітка мова запобігає дефектам мови.
    • У навчанні і розвитку мови дітей створюйте ігрові ситуації.
    • Читайте малюку хороші вірші, казки, розповіді; перечитуйте їх по декілька разів, діти краще сприймають знайомі тексти.
    • Не перенавантажуйте дитину мовним матеріалом, не давайте дітям молодшого віку заучувати довгі вірші, при виборі книг користуйтеся порадами вихователів (вчителів, логопедів).
    • Дуже важливо, щоб малюк, осягаючи, взнаючи щось нове, мав можливість не лише бачити новий предмет, чіпати його, але і знати його назву. Потрібно чітко і виразно кілька разів назвати цей предмет.
    • Звертайте особливу увагу на розвиток дрібної моторики – точних рухів пальців рук. Моторика тісно пов'язана з розвитком мови. Ліплення, малювання, ігри з дрібними предметами – все це допоможе мові, а в майбутньому і в опануванні письма.
    • Будьте терплячі, поблажливі, обережні.
    Пам'ятайте: лише Ви і Ваша віра в сили і здібності дитини можуть допомогти їй. Активно радійте успіхам малюка, частіше хваліть його!




    Розвиваючи дрібну моторику пальців рук дітей - ви самі зможете стимулювати  розвиток мовлення своєї дитини!



     Народна мудрість здавна зберігає знання про необхідність рухів пальчиків дитини. В різних культурах зустрічаються народні ігри для малюків, у яких активно задіяні руки та пальці. У Китаї з давнини поширені вправи для долонь з кам’яними і металевими кульками. Регулярні вправи з кульками поліпшують пам’ять, розумові здібності дитини, усувають її емоційну напругу, поліпшують діяльність серцево-судинної і травної систем, розвивають координацію рухів, силу і спритність рук, підтримують життєвий тонус.

    Сучасні дослідження фізіологів підтверджують існування зв´язку між розвитком дрібної моторики руки та структур мозку. В роботах В.М. Бехтерева є висновки про те, що маніпуляції рук впливають на функціонування центральної нервової системи, розвиток мовлення. Прості рухи кистей допомагають зняти загальну напругу, а також власне з рук, розслаблюють губи, що сприяє покращенню вимови звуків, розвитку мовлення дитини. Дослідження М.М Кольцової показали, що кожен палець руки має своє представництво у корі великих півкуль головного мозку. Розвиток рухів пальців передує появі артикуляції складів. Таким чином мовлення перебуває в прямій залежності від розвитку дрібної моторики руки.

    Рівень розвитку дрібної моторики - один з показників інтелектуальної готовності до шкільного навчання. Недарма в багатьох школах України існують, так звані, співбесіди, тестування під час яких серед інших завдань дитині пропонуються завдання на визначення рівня розвитку дрібної моторики. Дитина, що має високий рівень розвитку дрібної моторики, вміє логічно мислити, в неї достатньо розвинуті пам’ять, увага, зв’язне мовлення.
     Недостатній розвиток зорового сприймання, уваги та, зокрема, дрібної моторики, призводить до виникнення негативного ставлення до навчання. Саме тому робота з розвитку дрібної моторики повинна починатися задовго до вступу у школу. Батьки, педагоги, які приділяють певну увагу вправам, іграм, різноманітним завданням на розвиток дрібної моторики та координації рухів руки вирішують одночасно декілька проблем:


    по-перше, впливають на загальний інтелектуальний розвиток дитини,
    по-друге, покращують розвиток мовлення малюка,
    по-третє, готують його до оволодіння навичками письма


    Скористайтесь багатим досвідом логопедів, щоб в цікавій, ігровій формі розвивати тонкі рухи пальчиків ваших дітей!

    http://www.logopedu.com.ua/section/29








                                 Коли слід звертатися до логопеда?



    До логопеда слід звернутия, якщо:






    До кінця 1-го місяця дитя ніколи не кричить перед годуванням.

    До кінця 4-го місяця маля не посміхається, коли з ним заговорюють, не гуліт.
    До кінця 5-го місяця не намагається, знаходячись на руках у мами, відшукувати ті предмети і тих людей яких вона називає, не прислухається до музики.
    До 7 місяців не взнає голосу близьких, не може правильно реагувати на інтонації, не віддає перевагу мелодійним брязкальцям. Не намагається привернути до себе увагу.
    До кінця 9-го місяця у маляти немає лепету, і він не може повторювати за дорослим різні звукосполучення і склади, наслідуючи інтонації того, що говорить.
    До кінця 10-го місяця маля не махає головою на знак заперечення, або ручкою на знак пробачення.
    До року маля не може виголосити ні слова не може виконати прості прохання (покажи, принеси), не здатний адекватно реагувати на похвалу і на зауваження по приводу неправільного поведінки.
    До 1 року 4 місяцям він не може адекватно ситуації вживати слова «мама» і «папа».
    До 1 року 9 місяцям не може виголосити 6 осмислених слів.
    До 2 років маля не може показати частини тіла, які йому називає дорослий, не виконує складні прохання типа: «Сходи на кухню і принеси чашку». Не впізнає близьких на фотографії.
    До 2,5 років не розуміємо різницю між словами «Великий» і «Маленький».
    До 3 років не розуміє короткі вірші, розповіді, казки, не намагається їх переказати, не може показати, яка лінія щонайдовша, не може відповісти на питання, як його ім´я і прізвище.
    У 4 роки не знає назви кольорів не вважає в межах п´яти, не слухає довгі казки, не може розповісти жодного вірша.
    У 5 років мова не розбірлива і не зрозуміла для тих, що оточують.
    У 6 років маля не може переказати події минулого дня, проглянутого мультфільму або прочитаної розповіді. Неправільно виголошує звуки рідної мови і (або) не розрізняє їх на слух.


    Так само слід звернутися дологопеда, якщо Ваше маля:
    - не реагує на звернену до нього мову, навіть якщо його називають по імені, але помічає інші, навіть дуже тихі звуки;
    - не прислухається (як це роблять слабочуючі діти), не намагається зрозуміти сказане по губах не удається до міміки і жестів для вираження свої думок;
    - вживає перед окремими словами зайві звуки (а, і);
    - повторює перші склади або цілі слова на початку фрази;
    - робить вимушені зупинки в середині слова, фрази;- важко перед початком мови.



    ЩО СЛІД ЗНАТИ БАТЬКАМ?



     Соска шкідлива, якщо маля ссе її довго й часто. По-перше, у нього формується високе (готичне) піднебіння, яке впливає на формування правильної вимови звуків. По-друге, соска заважає мовленнєвому спілкуванню. Замість вимови слів дитина спілкується за допомогою жестів і пантоміміки.

    Артикуляційна гімнастика — це гімнастика для губ, язика, нижньої щелепи. Навчіть малюка перед дзеркалом відкривати й закривати рота, піднімати язика вгору, робити його широким! вузьким, утримувати у правильному положенні.

    Швидке мовлення — неприпустиме в розмові з дитиною. Говоріть зрозуміло, чітко, правильно, використовуючи як «дитячі», так і «дорослі» слова (це машина — бі-бі, а ось собака — гав-гав). Не дозволяйте маляті говорити швидко. Завжди розповідайте про те, що бачите. 

    Пам'ятайте: якщо для вас усе навколишнє знайоме і звичне, то маляті з усім, що нас оточує, потрібно познайомитися. Пояснюйте йому, що дерево росте, а квітка цвіте, навіщо на ній бджола. Від вас залежить, як розвиватиметься ваш малюк.


    Головні складові гарного мовлення:правильність, чіткість, виразність, помірні темп і гучність, багатство словникового запасу й інтонаційна виразність. Таким має бути ваше мовлення.


    Дихальна гімнастика важлива у становленні мовлення. Щоб виробити правильний повітряний струмінь, необхідний для вимови багатьох звуків, навчіть дитину дути тонки струменем на легкі іграшки, кульки, кораблики на воді (щоки надувати не можна!).

    Якщо дитині виповнилося 3 роки, вона обов'язково повинна вміти говорити фразами. Відсутність фразового мовлення свідчить про затримку мовленнєвого розвитку, а відсутність слів у 3 роки — про грубі порушення загального розвитку.

    Жести доповнюють наше мовлення. Але якщо малюк замість слів користується жеста ми, не намагайтеся розуміти його мовлення без слів. Зробіть вигляд, що не розумієте, чого він хоче. Спонукайте його просити. Що довше ви будете розуміти жестову мову дитини, то довше вона мовчатиме. В один рік і сім-вісім місяців настає так званий мовленнєвий стрибок— дитина починає вживати багато нових слів, які раніше тільки чула та накопичувала у пасивному словнику.

    «Золота середина»— ось до чого слід прагнути, розвиваючи малюка.Пильніше придивляйтеся до малюка — чи відрізняється він від однолітків? Але пам'ятайте — кожна дитина індивідуальна. Не перевантажуйте малюків інформацією, не прискорюйте їх розвиток. Поки дитина не засвоїла рідної мови, іноземні мови вивчати не слід!

    Ілюстрації в дитячих книжках, відповідні до віку дитини, — прекрасний посібник для розвитку мовлення. Розглядайте з малюками ілюстрації, говоріть про те, що зображено на них; нехай маля відповідає на запитання: де? хто? коли? що робить? тощо.
    Фольклор — найкращий мовленнєвий матеріал, накопичений народом століттями. Потішки, приказки, скоромовки, вірші, пісеньки розвивають мовлення дітей та із задоволенням ними сприймаються.
    Ліворукість — не відхилення, а індивідуальна особливість людини, і переучувати її не можна . Це може спричинити неврози і заїкуватість.Але якщо дитина вправно користується обома руками або ще не звикла до переваги якоїсь однієї, слід нагадувати і привчати її працювати правою!
    Дрібна моторика — так, як правило, називають рухи кистей і пальців рук. Що краще розвинені пальчики, то краще розвинене мовлення. Тому прагніть розвивати м'язи руки дитини. Нехай спочатку це буде масаж пальчиків, такі ігри як «Сорока, ворона», потім ігри з дрібними предметами під вашим контролем: шнурування, ліплення, застібання ґудзиків тощо.Не можна займатися з дитиною, якщо вона схвильована або хвора, або якщо у вас поганий настрій. Тільки позитивні емоції забезпечують високу ефективність заняття.


    Критерії оцінки мовлення дитини. 


     Норми звуковимови:

    3—4 роки — [с], [сь], [з], [зь], [ц] вже мають правильно вимовлятися;

    4—5 років — [ш], [ж], [ч], [щ], [г], [к], [х];

    5—6 років — [ль], [к], [і], [р], [рь].
     
    Докладніше тут...http://www.logopedu.com.ua/article/277_Etapi_movlennevogo_rozvitky_ditini


    Тільки комплексний вплив фахівців (логопед, при потребі психолог, лікар, а також вчителі або вихователі) за тісної співпраці батьків допоможе якісно  поліпшити або виправити  мовленнєві порушення.
     Розумовий розвиток невіддільний від мовленнєвого, тому, займаючись із дитиною, необхідно  розвивати в неї всі психічні процеси: мислення, уяву, пам'ять, сприйняття.

                                                                                           





                                                                                                     

                  Як правильно обирати іграшки для дітей?


     
     Всі ми хочемо, щоб іграшки були не тільки цікаві нашим діткам, а й розвивали їх. Зараз, звичайно, вибір всіляких дитячих іграшок необмежений – в будь-якому магазині знайдуться іграшки для будь-якого віку, статі і захоплень дитини. Але в цьому всьому розмаїтті нескладно розгубитися, особливо молодим батькам. Так як же правильно вибирати іграшки для малюка – цікаві і корисні? 
     Для малюків з народження до півроку добре підійдуть м'які іграшки, ляльки-маріонетки, дитячі дзеркала і брязкальця – все, що можна мацати, розглядати, тримати, трясти і т.д.
     Після 6 місяців іграшки повинні стимулювати дитину рухатися, повзти, лежачи на животику – це всілякі музичні іграшки, пірамідки, розвиваючі килимки, мобілі. 
    З 12 місяців до двох років дітки починають цікавитися функціональними іграми та іграми на уяву, тому в даному віці краще вибирати іграшки саме для цих цілей. Іграшки самих різних кольорів, форм і розмірів допомагають діткам виробляти основні поняття, такі як розпізнавання кольору, орієнтація в просторі і т.д. Граючись з такими іграшками, малюк зможе розвивати дрібну і грубу моторику. 
    А такі ігри, як конструктори, лялькові будиночки, набори лікаря або імітація готування, будуть задовольняти потреби у розвитку дітей від двох років до дошкільного віку. Саме після двох років наступає той період, коли діткам подобаються більш довгі і творчі ігри з використанням уяви, асоціацій, наслідування; а також спільні ігри з іншими дітьми.
    Гра стимулює соціальний, емоційний і мовний розвиток дитини Ігри з іграшками на уяву, а також рольові ігри в даному віці мають множинні довгострокові переваги і в майбутньому позитивно відіб'ються на соціальному, емоційному та мовному розвитку, а також на творчих здібностях дитини. Як показало дослідження, діти, які грають у рольові ігри та ігри на уяву, у результаті краще говорять – ці ігри сприяють розвитку усного мовлення. Крім того, такі ігри створюють надійну основу для емоційного зростання, розвитку комунікабельності та взаємодії з іншими людьми.Дітки розвиваються з різною швидкістюТак, іграшки стимулюють розвиток дитини, але різні дітки розвиваються з різною швидкістю. Навіть якщо дві схожих дитини будуть грати з однаковими іграшками, все одно розвиватися вони будуть по-різному. Адже в дитячому розвитку грають ключову роль два чинники – як закладені природою здібності, так і виховання батьками. Крім того, є різниця і в розвитку хлопчиків і дівчаток. Але це не означає, що іграшки, з якими вони граються, повинні вибиратися лише за статевою ознакою. Дитячі іграшки повинні бути максимально різноманітними, щоб забезпечити найбільш різнобічний розвиток дитини. На вибір дитячих іграшок часто впливають суспільство і оточення сім'ї. Багато батьків мають упередження, що машинки – для хлопчиків, а ляльки – для дівчаток. Тим не менш, хлопчикам, наприклад, може бути так само цікаво грати з наборами посуду, як і дівчаткам, а дівчатка можуть захоплюватися машинками і потягами не менше за хлопчиків.Вибираємо іграшки, які будуть дійсно розвивати дитину  Крім того, що нова іграшка повинна підходити дитині за віком та рівнем розвитку, вона повинна ставити перед малюком завдання, розвиваючи певні навички. Іграшка повинна бути не просто цікавою, а й трохи «складною», щоб розвивати дитину. Але вона не повинна бути занадто складною, щоб дитина не страждала від постійних невдач і не розчарувався в іграх. А надто прості іграшки здадуться дитині нудними і не принесуть ніякої користі для її розвитку. Загалом, процес гри повинен бути цікавим, захоплюючим і корисним. При виборі дитячої іграшки ви обов'язково повинні звернути увагу на її безпеку для дитини, особливо, якщо мова йде про діток до 3х років, які так люблять тягнути в рот дрібні предмети

    .Безпечна дитяча іграшка повинна бути: 
    • Без гострих країв і шорсткостей;
     • Нетоксичною;
     • Без дрібних деталей, які легко зняти і загубити;
     • Не ламкою і не крихкою.

     Крім всіх інших корисних навичок, намагайтеся під час гри прищеплювати дитині такі корисні людські якості, як уміння ділитися і чекати своєї черги.






















    Коментарі

    Популярні дописи з цього блогу

    Чому потрібно звертатись до логопеда?

       Напевно, немає людини, якій би не подобалась краса. Нас оточує безліч чудових речей та явищ, які  милують око та слух. Ми захоплюємся неповторними картинами світанків та заходів сонця, милуємось барвами веселки. Перебуваючи біля моря, відчуваємо чіткий та незмінний ритм прибою. Слухаючи пташиний спів не чуємо фальшивих нот.      Проте, серед людей не завжди почуєш чітке, виразне, плавне, емоційно забарвене та граматично правильно оформлене мовлення.     Термін  "логопедія" походить з  грецької:  logos — слово та paideia — виховання, навчання. Цікавим є той факт, що англійський відповідник слова логопед - speech therapist (лікар мовлення). Тобто, в європейській ментальності люди з вадами мовлення вважаються "хворими", які потребують лікаря та намагаються  не  зволікати з "лікуванням".  А любу хворобу не бажано запускати. Ще ліпше використовувати профілактичні заходи.      Отже, якщо ми сьогодні зустрічаємо дорослих з вадами мовлення - це означа